ای صاحب فتوا ز تو پر کارتریم با این همه مستی ز تو هُشیار تریم
تو خون کسان خوری و ما خون رزان انصاف بـده کـدام خونخوار تریم!؟
خیام

پنجشنبه، بهمن ۰۱، ۱۳۸۳

با سلام ...

به یادبود جون اُ نیل (John O'Neill) - قسمت دوم

(...)
طالبان از اوایل سال ۲۰۰۱ بخاطر تحریم سازمان ملل تحت فشار اقتصادی قرار گرفته بودند. بعد از قصب قدرت توسط بوش، هیات رهبری آمریکا تمام کوشش خود را روی طالبان و لوله نفت متمرکز کرد. اوایل سال زیر نظر سازمان ملل و گزارشگر خصوصی کوفی عنان، فرانسس وندرل (Francesc Vendrell)، مذاراک مخفی "۶+۲" شروع شد، که در آن شش همسایه و امریکا و روسیه درمورد وضعیت افغانستان به جر و بحث پرداختند.

در بعضی از نشست‌ها نمایندگان طالبان هم بودند، همینطور در نشست ژوئیه ۲۰۰۱ در برلین که بنا بر توضیح وزیر خارجه اسبق پاکستان، Naif Naik، بحث به "تشکیل دولت اتحاد ملی" رسیده بود و "اگر طالبان قبول می‌کردند، کمکهای مالی و اقتصادی فوری رایج می‌شدند." او در یک مصاحبه با تلویزیون فرانسوی ادامه داد: "لوله‌های نفتی از ازبکستان و قزاقستان می‌توانستند ادامه سازی شوند." رئیس مذاکره‌گران آمریکایی درین جلسات، توم سایمنسTom Simons، آشکار و واضح طالبان و پاکستان را تحدید کرد: "یا طالبان طوری که ازشان خواسته می‌شود، رفتار می‌کنند، یا اینکه پاکستان آنها را قانع می‌کند چنین کنند، یا اینکه ما راه دیگری انتخاب می‌کنیم." کلماتی که او درین رابطه انتخاب کرد چنین بودند: "یک عملیات ارتشی". این مذاکرات بعد از یک جلسه در دوم اوت و ملاقات نمایندگان طالبان با سفیر آمریکا، کرستین روکا Christine Rocca، ناتمام بکنار گذاشته شدند. در فوریه طالبان گفتند که حاضرند بن لادن را تحویل امریکا دهند اما بنا به گزارش بریسارد و داسک (۸)، در امریکا از ژوئن شروع به فکر کردن درمورد عملیات ارتشی کردند.

این چه سنجشی بود که در فوریه ۲۰۰۱ کردند؟ آیا همان اندیشه سال ۱۹۹۶ بود ، وقتی که سودان میخواهست بن لادن را تحویل آمریکا بدهد و انها قبول نکردند و بنا به گزارش واشنگتن پست (۹) تصمیم گرفتند "با او مانند یک جنگجوی جنگ مخفی رفتار کنند"، یعنی از او بعنوان یک همرزم در یک "جنگ مخفی" استفاده کنند؟؟؟ همان سنجشی که باعث شد جلوی تحقیقات اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) بعد از بمبگذاری در برج خُبر در عربستان سعودی (۱۹۹۶) و حمله به یو‌اس‌اس کُل (ناو جنگی آمریکا، USS Cole، ۱۹۹۸) بگیرد؟ همانطور هم درمورد تحقیقات ضد خاندان بن لادن در امریکا و کارهایشان برای انجمن‌های "خیریه"؟ بخاطر همین عدم فعالیت دستور داده شده "شکارچی ارشد تروریست‌ها" (نیویورک پست) جون اُنیل (John O'Neill) در ژوئیه ۲۰۰۱ بعد از ۳۰ سال قدمت کار استعفا داد؟؟؟

سفارت امریکا در یمن –محل تولد پدر بن لادن و وطن یکی از تروریستهایی که به ناو جنگی یو‌اس‌اس کُل حمله کرده بودند- اوایل سال ۲۰۰۱ از برگشت او برای ادامه در تحقیقاتش درمورد شبکه تروریستی، بخاطر "دلایل دیپلماتیک" و رفتار "رمبو مانند" مامورین، جلوگیری کرد.

رئیس ضد-ترور اسکاتلند یارد بریتانیا در یادبودی برای همکارش گفت: "من نمیخواهم تروریستی که او شکارش می‌کند، من شاهد بودم که او چگونه زمین و زمان را تکان می‌دههد". پس او یک آدم سرسختی و مناسب برای شکار تروریست‌های متعصب بود، البته تا وقتی این تروریستان زیر پوشش سازمان سیا و سیاست-نفت نباشند. بنا به گزارش نیویورک تایمز (۱۰)، بعد از استعفای اُنیل در اوت ۲۰۰۱ که تحقیاتی هم ضدش شروع شده بود، او بخاطر "کله‌شقیش" و "خشونتش" اکثرا با سازمان‌های مخفی و دفتر دولت گلاویز می‌شد:

هنگام یک جلسه در فلوریدا او یک کیفی با مدارک حساس اف‌بی‌آی در هتل فراموش کرد که گم شد و روز بعد صحیح و سالم پیدا شد. با اینکه او فوری اشتباهش را گزارش داد، تحقیقات ضد او آشکارا بوقوع پیوست. بنا به گفته همکارانش یک "عملیات به لجنکشی" بود. بخاطر اینکه، بدون اینکه خودش بخواهد و سعی بکند، او را کاندید برای مقام یک مشاور امنیت ملی کرده بودند. اما سراخر بعد از موفقیت شغلی عالی در اف‌بی‌آی در سن ۵۰ سالگی رئیس امنیت برج‌های دوقولو شد، و اول سپتامبر کار خود را شروع کرد. بعد از برخورد اولین هواپیما به برج، او با پسرش تلفنی سخن گفت و بعد ازینکه او را در جای امن دانست برای کمک بداخل برج رفت و مرد.

(۸)http://www.guerrillanews.com/newswire/doc221.html

(۹)http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn?pagename=article&node=&contentId=A61251-2001Oct2

(۱۰)New York Times

مبنی بر مقالات ماتياس بروکرز



دوستان سکوت نکنیم


نامه به همکاران روزنامه نگار
درباره آشنا‌ی نا‌آشنایی به نام «آرش سیگارچی»
سيد سام الدين ضيائی

آرش سيگارچي روزنامه نگار و وبلاگ نويس دستگير شد، گزارشگران بدون مرز


آرش سيگارچي روزنامه نگار و وبلاگ نويس دستگير شد

آخرين خبر از بازداشت آرش سيگارچي، سردبير "گيلان امروز"

طبق آخرین اخبار رسیده توسط پدر آرش سیگارچی، دادگستری رشت، برای سردبیر "گیلان امروز" به اتهام مصاحبه با رادیو های بی بی سی و رادیو فردا قراری به مبلغ دویست میلیون تومان صادره نموده که با توجه به عدم حمایت گسترده از این روزنامه نگار، تهیه مبلغ قرار صادره، از سوی والدین این روزنامه نگار امکان پذیر نمی باشد و اساسا تعیین چنین قراری تنها با هدف در زندان نگه داشتن سیگارچی، آن هم به مدت طولانی صادر شده است.
منبع: اخبار گویا

آرش سيگارچي در بند بي‌مهري اسطوره‌هاي دنياي مجازي وبلاگ پیام ایرانیان

بت ها مُرده اند ، آرش تنهاست ... وبلاگ این خانه سیاه هست

0 بیان و اندیشه:

ارسال یک نظر