ای صاحب فتوا ز تو پر کارتریم با این همه مستی ز تو هُشیار تریم
تو خون کسان خوری و ما خون رزان انصاف بـده کـدام خونخوار تریم!؟
خیام

جمعه، خرداد ۰۵، ۱۳۸۵

با سلام ...

مبارکه


با اینکه برلین دو ایستگاه مرکزی قطار دارد (شرق و غرب)، بعد از هفتصد میلیون یورو و با شش سال تاخیر، ایستگاه مرکزی جدید در نزدیکی کاخ نخست وزیری و یکی از بزرگترین استگاه‌های دنیا، امروز افتتاح خواهد شد.
خب چی میشود گفت: مبارکه!




هنوز استادیوم‌ها ، اسم محله، ورزشکار و اشخاص سرشناس داشتند. فقط اشتوتگارت بود که اسمش کمی شرکتی بود: گوتلیب دایملر. خب عیبی نداشت، بغیر ازینکه موسس شرکت بود، یک مخترع هم بود و خب مرسدس بنز هم حتما پولی برای مرمت داده بود و هیچکس عیبی ندید که اسمش از محله به اسم یک مخترع عوض شد.
هیچ ایرادی!؟ الان خیلی از استادیوم‌های تیم‌های نامدار اسم شرکت‌ها را رویشان گذاشتند، از آبجوسازی تا سرویس اینترنت و نکته جالب دیگر هم این هست که قبلا استادیوم فلانجا یا استادیوم (ورزشگاه) بساری بود ، الان "اسم شرکت-آرنا".
arena میدان مسابقات روم باستان بود. جایی که اربابان برای مشغولی و سرگرمی و دلخوشی بندگان خود، عده‌ای را با وعده‌های مختلف و به زور و با زر به جان همدیگر می‌انداختند، تا بندگان را با نان و بازی، راضی و قدرت و ثروت خود بیشتر کنند. هیچ ایرادی ندارد!؟
یاد بچگی‌هام افتدام، وقتی فیلم "robocop" را دیدم. می‌خندیدم و می‌گفتم که یکنفر چقدر باید موادمخدر برداشته باشد تا چنین داستانی به مغز خرابش برسد؟ مگه شهر هرت هست تا شرکت خصوصی صاحب شهری شود و اسمش عوض کند.
چندی هست که کتابخانه دانشگاه دیگر داخل ساختمان مرکزی نیست. در یک ساختمان خارج از دانشگاه هست. وقتی می‌خواهی واردش شوی، بالای ورودی با خط بزرگ و واضح نوشته:
"VOLKSWAGEN-Haus Universitätsbibliothek"
وقتی کتابخانه دانشگاه اسم شرکت داشته باشد ... قدم بعدی؟
بگذریم، دلم برای شرکت‌ها می‌سوزد .. اوخــــی ... اینهمه زحمت و پول و حالا ورزشگاه‌هایی که اسم شرکت را دارند و اون شرکت جزو سرمایه‌دهندگان فیفا نیست و قراردادی باهشان نبستند، بایست در ماه آینده اسم خود عوض کنند.
چی می‌شود گفت؟ مبارکه!
در ضمن به دوستانی که در ملع عام و یا در استادیوم می‌خواهند فوتبال ببینند، میگم مواضب باشید که اگر نشان و علامت فیفا یا جام جهانی همراهتان هست فقط لباس‌هایی بپوشید که بی‌نام هستند یا نامشان معلوم نیست و یا عضو انانی هستند که به فیفا پول دادند، وگرنه گرفتاری دارد. گر امان شوخی کونیم، اشانا شوخی پوخی حالی نیه

۴ نظر:

  1. jalebe ke hamin alan tv didam khabaro, khosh be haleshoon, albate ba pooli ke deutsche bahn migire shahkar nakardan.

    پاسخحذف
  2. کلمهء آرنا هيچ بار منفيی نداره. در دنيای باستان به معنای محوطه‌ای بود که در اون مسابقه‌های ورزشی، نمايش تئاتر و کنسرت موسيقی انجام ميشد.حتی در روم باستان تعداد جنگهای گلادياتورها در مقايسه با برنامه‌های ورزشی و هنری که در آرنا اجرا ميشدند اونقدر کم بود که به هيچ وجه نميشه گفت آرنا معنی منفی «محل جنگ گلادياتورها» رو داره. در زبان آلمانی هم آرنا به معنی استاديوم ورزشی مدرنه که چون کاربردهای بيشتری از استاديومهای قديمی داره براش از اين اصطلاح استفاده ميکنند. معنی ديگه‌اش عرصه است. در اسپانيا به محل گاوبازی آرنا ميگن، اما ما در اسپانيا زندگی نميکنيم.

    بعدش هم اگه تبليغ همين شرکتها با انتخاب اسمشون برای استاديومها نبود خيليهاشون نميتونستند ساخته بشند. من مطمئنم که هواداران ورزش و برنامه‌های فرهنگی و شهروندان ديگه اصلاً عين خيالشون نيست که اسم فلان شرکت روی محوطهء بزرگ و مدرن و قشنگيه که با ساختنش امکان عرضهء برنامه‌های بهتر و بيشتری هست و در نتيجه از منافع اقتصادی شهر و منطقه پشتيبانی ميکنه و ساختنش و بهره‌برداريش در پيکار با بيکاری مفيده.

    يعنی واقعاً خودت ترجيح ميدی دانشگاه کتابخونهء بزرگ و نوساز و مجهز نداشته باشه، فقط برای اينکه اسم فولکس‌واگن روش نباشه؟!

    يه خرده واقع‌نگری بعضی مواقع بد نيست آرمين جان.

    آخر هفتهء خوبی داشته باشی.

    پانته‌آ (غربتستان)

    پاسخحذف
  3. یادت نیست مـگه اون دروازه بان ایرانی که بخاطر دسـتکشهاش کـلی جـریمه شـده بود ؟؟؟ اسمش الان یادم رفـته ولی دلیلش این بودکه هر لنگه دستکشـش تـبلیغ یه شرکت بود

    پاسخحذف
  4. در مورد ایستگاه قطار برلین یا بقول خودشان مدرنترین ایستگاه قطار جهان، شایعات و موردات زیاد هست که اکثر ۷۰۰ میلیون بالا کشیده شده. مدیر شرکت قطار آلمان با کمک دادگاه طرح معمار پروژه را تغییر داد تا قبل از جام چهانی تمام شود. در ضمن وقتی داشتند درست میکردند یک بهانه شان این بود که برلین تا ۲۰۰۵ دوبرابر خواهد شد که نشد ....

    پاسخحذف