ای صاحب فتوا ز تو پر کارتریم با این همه مستی ز تو هُشیار تریم
تو خون کسان خوری و ما خون رزان انصاف بـده کـدام خونخوار تریم!؟
خیام

سه‌شنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۸۶

با سلام ...

به مناسبت سال کوروش

چندیست می‌خواستم بخاطر سال کوروش و جهت آبگیری سد سیوند سخنپرانی کنم اما نه وقت یافتم و نه قلم روان شد تا خود کوروش به یاری شتافت ...

من از بچگی، قبل از اینکه بدانم سیاست چیست، ایسم‌ها چه معنی میدهند، نمی‌فهمیدم چرا بشری وجود داراد که خواهان شاه و ارباب هست. اصلا درک نمی‌کردم چگونه کسی می‌تواند راضی باشد سرنوشت خود در دست یک نفر یا یک گروه بگذارد و هنوز هم هردفعه دوستان مشروطه‌خواه یا بهتر بگویم به اصطلاح مشروطه‌خواه (حال هرچه اصرار کنند که مشروطه‌خواه هستند اما سخنان و افکار و خصلتشان بوی و تعریف سلطنت‌طلبی و ارباب‌خواهی می‌دهد) می‌پرسند با شاه و شاهان چه مشکلی داری، جواب می‌دهم مشکل اصلی من شاهان نیستند، چونکه انسان جاه‌طلب هست و حال هرقدر باهاش مخالف باشم، درک می‌کنم وقتی قدرت بطلبد اما با طرفداران و خواهان ارباب شدندش مشکل دارم. سپس در مدت زمان داستان‌های شاهان خواندم و باهشان آشنایی دور که ممکن و مقدور هست بر پایه گذر و نگارش تاریخ، یافتم و شناخت از چگونگی تحلیل بشر و سنجش اتفاق‌ها و خوب و بد گفتن توسط دوست و دشمن در مورد شاهان، لابلای خطوط خواندم و فقط تمجید و تعریف از دو شاه کم و بیش قبول کردم و در تاریخ ٢۵٠٠ ساله دو حاکم خوب (نظر من، و البته مقیاس خوبی و بدی برای من با مقیاس اکثریت همیشه و هنوز فرق دارد!) یافتم: کوروش و کریم.


کتیبۀ آرامگاه:
»ای انسان، هرکه بخواهی باش و از هرکجا که می‌آیی بدان که من کوروش بنیانگذار امپراتوری ایران هستم بر این تودۀ خاکی که جسدم را پوشانیده است رشک مبر.«

۱۰ نظر:

  1. من خود شخصا اهل سیاست بازی نیستم .اگر چه که نمیتوان انسان بود و به حکومتها بی تفاوت . تنها چیزی که مرا به سوی دموکراسی جلب میکند این است که همه حق بیان نظر دارند هر چند انان که اندکند شانس زیادی برای بیان نمیابند و بی شک ملتی آن را به درستی به اجرا در خواهد آورد که طاقت شنیدن نظریات مخالف را داشته باشد . تا زمانیکه این آموزه نهادینه نشود فقط سمی است به جان آن ملت ...زیرا که با انتخاب هر گروه خونریزی و جنگی در بین آنان به پا میشود !
    و اما نظرتان ... بر حسب خوانده های من هم بیراه نیست و من نیز این دو را متفاوت از دیگران یافتم .
    هر چند کوروش کبیر را متفاوت تر و غیر قابل قیاس تر.

    پاسخحذف
  2. حیف که کوروش کبیر اینها را به زبان آدمیزاد گفته و مسئولین امروز متوجه نمیشوند
    تنها زبانی که ملاها میفهمند ، زور است و بس

    پاسخحذف
  3. http://21mehr.comشهلا
    ولی من پیرو شاه و شاهنشاهی هستم
    ...چشمک...

    پاسخحذف
  4. شهلا
    من از کسی پیروی نمیکنم
    و شاهنشاهی را دوست دارم برای اینکه شاهنشاه آریامهر را دوست داشتم
    حزیب الهی ها خمینی را در ماه دیدند ولی من هنوزم که هنوزه شاهنشاه را با کت نطامی و کلاهشون در ماه می بینم
    ...shahlajoon2003@yahoo.de
    میشه پاسخ نوشته های من در بلاگت را بوسیله میل بهم بگی؟
    خوشحال میشم
    فدایت بدرود

    پاسخحذف
  5. سلام،
    ممنون از توضيحات. البته مقايسه امروز ايران با امروز آلمان بود. همينطور همه جا سعی کردم از کلمه معمولاً استفاده کنم و در پايان توضيح دادم استثناء هم وجود دارد. قصدم بی‌اشتباه نشان دادن پليس آلمان نبود، بلکه می‌خواستم همان چيزی که خودت اشاره کردی يعنی رفتار بهينه شده پليس آلمان را با رفتار پليس ايران مقايسه کنم؛ چون چند نفر از دوستان در يادداشت‌های قبلی گفته بودند چون پليس آمريکا و اسرائيل يا آلمان با تظاهرکنندگان خشن برخورد می‌کند، پس نبايد به رفتار خشونت آميز پليس ايران انتقاد کرد!

    پاسخحذف
  6. سلام.ديگر اسم ها هم معنای خودشان را از دست داده اند،در سوريه جمهوری هست و منصب از پدر به پسر ميرسد و هردو ديکتاتور.در اسپانيا مشروطه هست و شاه عملن هيچ کاره.خدايا به ما رژيمی عطا کن که يک نفر تصميم گيرنده نباشد.يعنی هنور نوبت ما نشده که آقای خودمان باشيم؟يعنی هنوز عقلمان نميرسد که خودمان بدانيم،گوشت خوک دوست داريم يا نه؟دامن دوست داريم يا شلوار؟
    پس به ما کمی عقل عطا بفرما.

    پاسخحذف
  7. اي بابا يعني رهبر مسلمين و مستضعفين جهان سيد علي خامنه اي رو يادت رفت بگي؟!ا

    پاسخحذف
  8. عجب رمزو رازي داشت اين كلام

    پاسخحذف