ای صاحب فتوا ز تو پر کارتریم با این همه مستی ز تو هُشیار تریم
تو خون کسان خوری و ما خون رزان انصاف بـده کـدام خونخوار تریم!؟
خیام

جمعه، اسفند ۲۸، ۱۳۸۳

با سلام ...

روزهای خون، روزهای آتش

با سلام ...

فراخوان به تظاهرات
12 فروردين

تظاهرات سراسري چهار شنبه 10 فروردين 1384 (30 مارس 2005) در شهرهاي:
آمستردام، استكهلم، بركلي (شمال كاليفرنيا)، برلن، پاريس، كلن، هانوفر، وين

برلن: ساعت 12-14
مقابل وزارت امور خارجه آلمان فدرال Werdescher Mark 1, U2 Hausvogtei Platz


تظاهرات مركزي جمعه 12 فروردين 1384 (1 آپريل 2005) در بروكسل
(مکان و زمان بقیه هم خبردار شدم اعلام میکنم)


Image hosted by Photobucket.com


روزهای خون، روزهای آتش

۱۸ مارس ۱۸۴۸، مردم بعد از چندین هفته اعتصاب و تضاهرات با شعار آزادی، برابری و برادری در برلین جمع شدند تا دستور و قبول شاه برای افتتاح مجلس بشنوند. برای آزادی بیان و عقیده و دمکراسی مبارزه کرده بودند. برای زنان و مردان عصری جدید نزدیک بنظر میرسید. ناگهان ارتش شروع به تیراندازی و مقتول کردن مبارزین دست میزند. مردم در خیابان میمانند و سنگر میسازند و مقاومت میکنند و با دادن صدها کشته و هزاران زخمی بر ارتش پیروز میشوند و روز بعد ارتش عقبنشینی میکند. شاه می‌آید و در مقابل کشته شدگان تعظیم می‌کند و با رنگ انقلاب (سیاه، سرخ و طلائی) در عام ظاهر میشود. وقتی اواخر ماه مه مردم کمی آرام میشوند، شاه و اشراف از فرصت استفاده و قدرت را بدست میگیرند و شاه بروال ماقبل ادامه داده و جلوی نوشتن و پیاده کردن قانون اساسی، که از سال ۱۸۱۵ قولش را داده بود، میگیرد و مجلس را منحل میکند. درین سرکوب بیسمارک که بعدها صدراعضم معروف و مخوف آلمان (قلمرو دوم) میشود، شرکت داشت.

۱۸ مارس ۱۸۷۱ شورای شهر پاریس معروف به "کومون پاریس" سعی میکند برخلاف میل دولت مرکزی، پاریس را بنا بر فرضیات سوسالیستی اداره کند. نخست وزیر وقت با آلمان قرارداد آتشبست میبندد تا انقلابیون را سرکوب کند و در همین روز سعی میکند گارد پاریس را خلع سلاح کند که اینکار منجر به قیام عموم میشود. منتخبین شورای شهری پاریس (کومون لفظ فرانسوی برای شورا هست) اعلام مسلح کردن عموم را میکنند و مردم را دعوت به دفاع شهر در مقابل دولت مرکزی و ارتش آلمان میکنند. شورا شروع به اصلاحات برای بهبودی زندگی مردم میکند. از ۲۱ مه ۱۸۷۱ سرکوب قیام کنندگان شروع و تا ۲۸ ماه مه درین هفته معروف به "هفته خون" این قیام سرکوب و در این مبارزه و اعدامهای کلی بعد از آن بیش از ۳۰۰۰۰ نفر کشته میشوند.


روز زن

اولین روز ملی زنان در آمریکا در سال ۱۹۰۹ میلادی برگذار شد.

سال بعد بنا به پیشنهاد کلارا ستکین (Clara Zetkin) در کنفرانس بین المللی زنان سوسیالیست که در دانمارک برگذار شد، روزی برای مقابله با چپاول و برای حق شرکت زنان در انتخابات معین شد و سپس اولین روز جهانی زن ۱۹‌مارس در دانمارک، آمریکا، اتریش، آلمان و سوییس با شرکت ملیونها زن افتتاح شد.

انتخاب این تاریخ بخاطر این بود که جنبه انقلابی‌اش هم نشان داده شود. ۱۸ مارس روز یادبود کشته‌شدگان انقلاب ۱۸۴۸ در برلین و شروع اولین انقلاب کارگری دنیا معذوف به کومون پاریس بود.

دومین کنفرانس زنان کمونیست در سال ۱۹۲۱ هشتم مارس را انتخاب کردند.

۸ مارس ۱۹۰۸ در کارخانه نساجی Cotton در نیو یورک کارگران زن برای بهبودی محیط زندگی و کار دست به اعتصاب زدند و صاحبان کارخانه درها را بستند و زنان را زندانی کردند. آتشسوزی شد و ۱۲۹‌نفر به قتل رسیدند.

صاحبان گفتند که بخاطر قطع ارتباط با بقیه کارگران و جلوگیری از اعتصاب کل کارخانه، درها را بستند و آتش تصادفی بود. دولت و دادگاه قبول و مهر درست برین نسخه زدند ...

از دهه هفتاد میلادی اینروز بیاد همه زنانی که در طول تاریخ بشریت در آتش برافروخته از جهل مردان سوختند، روز همه زنان و نشان همبستگیشان شد!!!

0 بیان و اندیشه:

ارسال یک نظر