ای صاحب فتوا ز تو پر کارتریم با این همه مستی ز تو هُشیار تریم
تو خون کسان خوری و ما خون رزان انصاف بـده کـدام خونخوار تریم!؟
خیام

دوشنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۸۴

با سلام ...

وقتی در یک جامعه حقیقت‌گویی مجازات می‌شود و ظاهرسازی و ریا پاداش می‌گیرد

بيانيه‌ی کانون وب‌لاگ‌نويسان ايران-پن‌لاگ برای آزادی فوری و بدون قيد و شرط اکبر گنجی


وقتی در یک جامعه حقیقت‌گویی مجازات می‌شود و ظاهرسازی و ریا پاداش می‌گیرد!
اکبر گنجی بخاطر معالجه، مرخصی گرفت. این خبر که آیینه جامعه ایران هست بجای خوشحال کننده باشد، خبری ناراحت کننده هست چونکه نتایج اعمال ما را نشان می‌دهد. چرا حاظریم بسازیم و بقول خود مشارکت کنیم، وقتی راستگویی مجازات می شود؟؟
تا کی می‌خواهیم پایه ثبات حکومتی باشیم که ریاکاران را به مال و منال می‌رساند و دست طمعکاران را باز می‌گزارد، همهنگام از زحمتکشان سوءاستفاده می‌کند و حقیقتگویان و راستکاران به زندان می‌اندازد و مجازات می‌کند؟؟ این چه درسی برای جامعه هست؟؟ حق به زبان نیاور و سکوت کن تا مجازات نشوی و بنام قهرمانان فریاد بزن و بر سینه بکوب تا مجاز باشی برخلاف اهدافشان رفتار کنی. این چه درسی هست که به کودکان خود می‌آموزیم و چه آینده‌ای چنین جوامع خواهند داشت!؟ این هست بلوغیت مان؟؟
وقتی این حرف گنجی را شنیدم
تحريم‌ انتخابات‌ رياست‌ جمهوري‌، گامي‌ به‌ سوي‌ دموكراسي‌ و جامعه‌ باز
با خود گفتم، کاش خردسالی بودیم و جرات گام برداشتن داشتیم!

تا اینکه از ترس امروزی، فردای خودرا بخاطر "دکتری" که توجیح می‌کند که چرا خودش به حرف‌های خودش عمل نخواهد کرد، نمی‌فروختیم!

جوامعی که حقیقت‌گویان مجازات می‌کند، دست عمل راستکاران می‌بندد و حقوق زحمتکشان را پایمال می‌کند، در عوض ریاکاران را پاداش می‌دهد، چاپلوسان و ظاهرسازان بر مسند می‌نشاند، نفرت و کینه در سینه می‌کارد و پرورش می‌دهد، محکوم به فنا هست. و هرچقدر ما با همکاری (بخصوص نخواسته و ندانسته) از تغییر و اصلاحات این جامعه جلوگیری کنیم قیمت بیشتری هنگام فنایش پرداخت خواهیم کرد!!!
میترسیم از قدم برداشتن که مبادا مجبور شویم قدم دوم و سوم برداریم، متاسفم برای نسل بعدی که جزای قدم برنداشتن ما را باید بدهد!!
جالب‌ترین و در اصل تاسفبار‌ترین نکته این مسئله این هست که عملکرد خود یا بهتر بگویم سکوت و همکاری خود را با این جمله توجیح می‌کنیم:"بخاطر فرزندانم باید ب‌کنم!"



در پایین نظری که چندروز پیش در وبلاگ دکتر معین گزاشتم، اما چونکه نشر نشد، اینجا تکرار میکنم:

سلام ... معلوم بود و برای من جای تعجب نیست، برخلاف دوستانی که
نمیتوانند و نمیخواهند لابلای خطوط بخوانند و از نظراتشان معلوم هست که هنوز به شما امیدوارند، میدانستم شرکت خواهید کرد تا مجبور به مداخله نشوید و حداقل تا برقراری انتخابات آزاد از شرکتی که جلوی مداخله میگیرد، صرفنظر کنید!!! نکته ای که بهش توجه نمیشود این هست که تا وقتی که حاظر باشیم در انتخاباتی که آزاد نیست و نماینده همه مردم نیست، شرکت کنیم، هرگز انتخابات آزاد برقرار نخواهد شد!!!! و اصلاحات هم شعاری پوچ باقی خواهد ماند!!!!

0 بیان و اندیشه:

ارسال یک نظر